٦/٢٥/٢٠٠٧

ونشتاق للبوح أحيانا ..3


تلاقت القلوب ..وقللت الاقدار الوصال ..فكنا نسامر الجوزاء ..ونلاعب النجوم ..
وذات يوم ألهبني الشوق حتى انهكني ..وأرقني البعاد ..واعياني ..
فلجأت لقلمي اطلب اللقاء ..فقال ..
(الى جهاد ..ومن لا يعرفها ..فهي النجمة الصامدة )


لأن بيني وبينك
أمور غريبة..
وروح تلاقت ..
بروح بصيرة ..
لأن نفسي ونفسك ..
وتلك الدموع الغزيرة ..
وسلوان نفسي ..بأني صديقة ..
***
لأني ..وأنت ِ ..
كحمائم تسري ..
وأنوار تخفي ..
ليال كئيبة ..
***
لأن كلانا ..
نفس وحيدة
وذرة فريدة ..
وروح طليقة ..
***
لأني وان طال ليلي ...
اعود اليكِ ..
أهفو اليك ِ ...
وشوقا حزينا ..
ببعدي عنك ِ
فأظل مريرة ..
***
لأنك انت ِ ..
تطابق مني ..
أو تكامل نفسي ..
وعمرا يضاهي سنيني مكوثا ..
فأنت الرفيقة ..
أنت الحبيبة ..
***
لأن بريق يشع منك ..
فيلقى ..ظلالا هناك ..
بظلي ..
فيمسي ..دلالا ..
لصورة جميلة ..
***
لأن ..(الحب في المتاهة )
و..(طوق الحمامة)
و..(أجمل قصيدة)
كانوا البداية ..
فلا عجب ان كنت أنت ..(أحلى رواية)..!!!!

.........
الحب في المتاهة :قصة اهدتها اليّ الصامدة ..جهاد ..أظنها للكاتبة عزة عبد الجواد
طوق الحمامة : كتاب ادبي لابن حزم الاندلسي ..في الالفة والالاف ..وهو من اهدائها الي أيضا ..
أجمل قصيدة : ديوان شعري للشاعر وحيد دهشان جمع فيه اجمل مئة قصيدة في الزمن المعاصر ..وهو من اهدائي لها ..

هناك ١١ تعليقًا:

Alaa يقول...

جميلة المجموعة دي
ربنا يباركلك
كلمات رائعة و اسلوب مميز
تحياتي

belal يقول...

مش معقول يا علاء كده انتا شغال طول النهار والليا تعلق وبس سبحان الله
....
طب بالعناد أنا هارد بنفس كلامك
....
جميلة المجموعة دي
ربنا يباركلك
كلمات رائعة و اسلوب مميز
تحياتي
...
مع ملاحظة صغيرة عل الهامش
بأن الاستطراد والتقصي وراء الألفاظ
لسرد نفس العواطف ليس مستحبا أحيانا

غير معرف يقول...

ما شاء الله
كلمات رائعة
بجد رائعة
و المجموعة ايضا
أكمليها استاذه
ربنا يوفقك
سلام
عياش

belal يقول...

وعندي مجموعة ملاحظات أخرى ..وأنا أصلا عنيف في النقد
...
أولا :
لأن نفسي ونفسك ..
وتلك الدموع الغزيرة ..
وسلوان نفسي ..بأني صديقة
متهيألي المعنى خد شمال وراح من شارع جانبي ومارجعش أو أنا مش فاهم
.....
لأني ..وأنت ِ ..
كحمائم تسري
كاف التشبيه هنا تضعف المعنى
....
لأني وان طال ليلي ...
اعود اليكِ ..
أهفو اليك ِ ...
المفروض أهفو إليك الأول
.....
لكنني أحيي تلك الكلمة
وروح تلاقت ..
بروح بصيرة
...
وآسف على التطويل وممكن أكون أنا اللي غلط بس عادي يعني الأرض كروية
...
وهوا عل العموم بوست جميل
لكنني عندما وجدتني أقرأ وفي لحظة يتوه المعنى قلت أنوه لحضرتك عما أعتقد _وقد أكون مخطئا_ أنه السبب
.....

جهاد خالد يقول...

وأفخر أنني منكِ
وأنتِ مني
شمس تضيء لياليَّ الكئيبة
...
عشقتِ الجوزاء وعشقت النجوم
فكانت ليالينا
للمعالي حبيبة
...
لأنكِ أختي
وروح تضوي
بين الجوانب
معانٍ مجيدة
...
لأنكِ حب تراءى
لعين الفؤاد
فأمسى الطهر
يزكي دروبه
...
لأنكِ نبض الدما
بين الشرايين
يصول يجول
ينثر فيّ أحاسيسا عجيبة
...
لأنكِ أنتِ
هذا سطرتِ
فإليكِ أنتِ
تسطر عيني أبهى دموع
بنفس سعيدة
.
.
.
أختاه
والله والله والله
إني أحبك في الله

just-amuslim يقول...

علاء ..

تحياتي أنا ..

....
بلال ..
تحياتي أنا ..
ومعلش بس حضرتك ياريت افهم هي لمين الملاحظة دي ؟؟

لو ليا كنقد على البوح ..ياريت بجد توضحه اكتر اكن لحضرتك شاكرة عشان بس افهم ..:)
...........
عياش..
ربنا يوفقكم يارب ..
وعليكم السلام ..
...
بلال ..
لثاني مرة :)
اولا ..
المعنى تاه نعمله ايه يعني ..:)
ثانيا ..
معلش بس مين اخبرك انها تضعف المعنى ؟؟
الكاف زي ما حضرتك قلت للتشبيه ..وهنا هي للتشبيه ..فلا معنى لقولكم انها تضعف المعنى !!!
ربما تضعف الموسيقى ..ربما !!
ولكن المعنى ..فلا ..
ثالثا ..
اوافقكم الرأي فيها ..
في حكاية التقديم والتأخير ..
رابعا
الحمد لله طلعنا بحاجة كويسة :):)

تحية بجد لحضرتك ومتشكرة على النقد بشدة ..
وهذا على العموم هذا ما اريد ..
.........
النجمة الصامدة
حد قالك ان الكلام ده ليكي ؟؟
مش فاهماك ..

هههههههههههه

نو كومند ..

دومي ...

بلقاء ..

..:):)

belal يقول...

سبحان الله وبحمده ..سبحان الله العظيم

أنا دلوقتي علقت على بوست عند حضرتك يبقى الكلام المفروض موجه لمين يعني
.....
أوافق حضرتك بأن الكاف ليس فقط أضعفت الموسيقى بل قتلتها عامدة متعمدة جهارا نهارا
فلو أن أحدا حاول أن يلقي القصيدة
لصعدت روحه كحمائم تسري قبل أن يقول كحمائم تسري..أنا عن نفسي مش عارف أقول كحمائم ده أولا
ثانيا يعني
أنا مثلا بحب عبدالرحمن وزي عبدالرحمن
فلما أقول أنا كعبدالرحمن... أقوى ولا لما أقول أنا عبدالرحمن

just-amuslim يقول...

بلال ..

جزيت الجنة

Alaa يقول...

سلام عليكم

واضح ان بلال متغاظ انه كله ما يدخل مدونة يلاقيني معلق قبله
ياسيدي أنا و الله مش متفرغ للنت و لا حاجة

بس يا عبقري باشا
انا باقعد ساعتين او تلاتة في اليوم
فيه حاجة اخترعوها اسمها
rss reader
بيقولك اول ماحد يكتب بوست
تقوم تروح و تقراه و تعلق

انتا راجل على وشك تكون مهندس
عيب متكونش عارف كده :)
ههههه

تحياتي يا واد و عايز اشوفك يوم 15/7 عشان اديك على دماغك و ابقى هات الواد عبد الرحمن معاك هو كمان
ده انتوا هتاكلوا ضرب .. بس اصبر عليّا
:)

just-amuslim يقول...

:):)

غير معرف يقول...

جميلة التعابير جدا
أدام الله بينكما الحب فيه
وجمعكما في أعالي الجنان بإذن الله